Medi 3 i Ålesund

16.12.2013 12:52

Den 6. desember 2013 har vi time hos lege på Medi 3 i Ålesund. Naturlig nok er mor ikke udelt positiv. Men jeg føler nå at vi er et skritt nærmere enn vi har vært de siste årene.

 

Og å komme inn på legekontoret der var en FRYD! Jeg kunne bare sette meg bak i stolen og senke skuldrene. Det han startet med var å snakke med jenta og forklare henne at han kom til å spørre mamma en del spørsmål, og at det mamma svarer er IKKE for å snakke stygt om deg, men forklare hvordan du har hatt det de siste årene. Og det er nok mamma som må svare på spørsmålene, for kroppen din er så vant til de tegnene den gir på at den kanskje kan være syk, at du syns det er akkurat slik det skal være. Men jeg skal spørre deg om litt spørsmål innemellom også :-)

 

Jeg kjemte det klumpet seg i halsen av lettelse..... Her møtes jeg med forståelse og en genuin interesse..... Jeg kan putte forsvarsmekanismen i veska og bare være mamma`n til Benedicte :-)

 

Etter å ha gått gjennom alle epikrisene og prøvesvarene kom den konklusjonen jeg har ventet på i 5 år; Vel, jeg er faktisk HELT enig og deler ditt synspunkt. Selvfølgelig er det ikke nødvendigvis en diagnose å mangle en thyriodea-lapp. Kroppen har en unik evne til å kompansere, men så lenge hun har slike symptomer, klarer ikke kroppen å kompansere godt nok.

Der kom det faktisk en tåre i øyekroken min.... etter å ha blitt møtt med motstand og hånlige overbærende smil og blikk i så mange år, var det faktisk en lege som så det samme som meg!

 

Men det er ikke over riktig enda, så enkelt kan det ikke være, skulle bare mangle.

Jeg fikk forklart hvordan ting fungerer i Helse Midt.

Så lenge vår fastlege og barnelege ikke har gitt henne diagnosen lavt stoffskifte, står vår lege på Medi 3 på vaklende grunn om han velger å medisinere Benedicte. Han er underlagt de restriksjonene Helse Midt har bestemt, og kan risikere å bli refset dersom han bommer på dosen og stoffskiftet skulle bli for høyt. Selv om jeg gir tillatelse til medisinering, er ikke det nok.

Men han har mulighet til å henvise henne til spesialist for en second opinion. Helse Midt har desverre ingen spesialist på barn og stoffskifte. Vi kan velge selv om vi vil ta det hele direkte til f.eks. Balderklinikken (som han anbefaler) eller at han sender en henvisning ti spesialist.

Det er 3 sykehus i landet som har spesialkompetanse i den retningen, og det er universitetssykehusene St. Olavs, Haukeland og Aker. Der blir det hele tiden forsket på hormonsykdommer, og har egne barneendikrinologer. Og siden vi har fritt sykehusvalg her i landet, kan vi selv velge hvilket sykehus vi vil ha behandling.

 

Så nå går vi å venter i spenning på time på Haukeland med barneendikrinolog :-)

 

Og motet er tilbake for fullt :-)