Første besøk hos barnelege

13.12.2013 14:24

August 2008 var vår første tur hos barnelege på barneavdelinga. Jeg stilte med blanke ark, for jeg visste jo ikke hva som feilte jenta vår. Jeg hadde bare en mistanke.... Og mitt mål var bare å få bekrefte eller avkrefte min mistanke.

Og det var det jeg sa til barnelegen også. Håpet var å avkrefte alle mistanker om evt. sykdom.

Hun  var nå blitt sakte men sikkert litt bedre, men fremdeles med følgene symptomer:

- Trøtt, sover mer enn normalt for hennes alder

- Sliten

- Lite mimikk i ansiktet

- Forstoppet

- Kvalme når hun spiser mat med "klumper"

- Tørt og livløst hår

- Tynne og klumpete negler

- Lite engasjert og "henger i skjørtene" i stedet for å leke

- Klam i håndflater og under føttene


 

Jeg fikk ikke så gode "vibber" av barnelegen, desverre. Jeg kommer dit med et åpent sinn, og føler at jeg blir målt ovenfra og ned.

Den første kommentaren fra barnelegen var: "Jeg ser at du mistenker at din datter har lavt stoffskifte".....

Jeg svarer da at jeg har en mistanke om det, men at jeg håper at han kan avkrefte det for meg. Og kommentaren som kom fra legen da, fikk meg til å forstå at dette kom ikke til å bli en dans på roser "Det kan jeg vel avkrefte allerede nå....Hun er for ung til å få lavt stoffskifte...."

Javel??? For ung altså.... OK, men hva tror han at det kan være?

Han setter seg ned for å se på prøvene som var blitt tatt før for å lese seg fram til et svar samenlignet med symptomer.

Cøliaki - ingen utslag...

Blodlegemer - ikke mistanke om cancer....

Blodprosent - helt greit.....

Blodsukker - ikke mistanke om diabetes....

Borrelia - lite sannsynlig.....

Stoffskifte - Lett forhøyet noen steder, litt lavt noen steder..... lite sannsynlig på grunn av alderen hennes.....


 

Vel vel.... Da starter prosessen med å UTELUKKE ting......

CT og MR viser ikke tegn til cyster eller unormale tilstander i hypofyse eller indre organer (skjoldbruskkjertelen sjekket vi ikke, for den utelukker vi 100%)

Spinalprøven utelukker kreft og borrelia......

Blodprøver viser det samme som før.... FT4 og ANTI-TPO svinger litt, men det er helt normalt....hun er jo så ung....

Fysisk undersøkelse av organer avdekker bare at hun er kraftig forstoppet......

Vi blir sendt hjem igjen med en pakke avføringsmiddel, så vil hun nok bli frisk som en fisk om kort tid :-)